Teori Pembelajaran Kohler
TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF/
GESTALT
Pengenalan
Ahli-ahli psikologi kognitif
berpendapat bahawa pembelajaran adalah mudah (Ee Ah Meng 1994), dan merupakan
proses dalaman yang berlaku dalam minda manusia. (Dr. Ragbir Kaur Joginder
Singh, 2012). Proses dalaman yang dirujuk termasuklah pemikiran, celik akal,
pemprosesan maklumat, ingatan dan pengamatan.
Teori
kognitif ini juga mengganggap pembelajaran adalah sebagai satu proses yang
aktif. Setiap murid mempunyai kebolehan mental untuk mengelola, menyimpan dan
mengeluarkan semula segala pengalamannya untuk memperoleh maksud baru dalam
pembelajaran lanjutan atau menyelesaikan masalah. (Lee Shok Mee, 1996). Menurut
mereka juga, di dalam pembelajaran, murid membentuk struktur kognitf dalam
ingatannya. Setiap kali seseorang individu itu belajar ia akan menyusun segala
pengalaman dan menyimpannya dalam ingatan. (Ee Ah Meng 1994).
Teori
ini juga dikenali sebagai gestalt
iaitu perkataan gestalt berasal
daripada bahasa Jerman yang bermaksud “bentuk, organisasi pola atau konfigurasi
yang ditanggap” yang membawa makna sesuatu pengalaman persepsi bergantung
kepada rangsangan dan susunan pengalaman.
Pendekatan gestalt
menfokus kepada cara pemikiran manusia dan ia melibatkan pengamatan, proses
pembelajaran individu dan proses pemahaman. Proses pemahaman dapat menentukan
makna atau maksud sesuatu fenomena sekiranya individu mengkaji elemen-elemen
secara terkumpul bersama dan menjadikan satu konfigurasi atau orgnisasi yang
menyeluruh. Ini juga dirujuk sebagai pembelajaran celik akal. (Dr. Ragbir Kaur
Joginder Singh, 2012)
Teori
ini telah dikemukakan oleh psikologi pendidikan yang terkemuka dan berpengaruh
terhadap teori pembelajaran kognitif iaitu Kurt Koffka, Wolfag Kohler, Max
Wertheimer, Bruner, Gagne dan Ausabel. Menurut mazhab Gestalt ini juga menyatakan bahawa setiap manusia mempunyai
keupayaan mengelola, menyusun, menyimpan dan mengeluarkan semula segala
pengalaman untuk membolehkan ia memerhatikan pertalian diantara pengalaman
tersimpan dengan masalah yang dihadapi.
TEORI ‘CELIK AKAL’ KOHLER
Latar Belakang Wolgang Kohler
Wolgang
Kohler adalah seorang ahli psikologi pendidikan berbangsa Jerman yang
bermastautin di Amerika Syarikat dan merupakan pengasas Psikologi Gestalt bersama Kurt Koffka. Kohler
terkenal dengan jenis pembelajaran celik akal hasil kajian beliau mengenai
pemerosesan kognitif khususnya proses menyelesaikan masalah. Mereka telah
menggunakan kucing, anjing, tikus dan cimpanzi untuk menjalankan eksperimen
dalam kajian pembelajaran. (Lee Shok Mee, 1996)
Pada
tahun 1914 semasa Perang Dunia Pertama, beliau telah menjalankan kajian ke atas
lima ekor cimpanzi iaitu Chica, Grande, Konsul, Rana, dan Sultan di Tenerife,
Pulau Canary. Berdasarkan hasil kajian tersebut, beliau telah menerbitkan buku
berjudul The mentality of Apes pada
tahun 1924.
Melalui
eksperimen yang telah dijalankan, beliau mendapati bahawa apabila haiwan itu
berdepan dengan masalah, haiwan itu akan berusaha mencari jalan
penyelesaiannya. Dalam hal ini, manusia juga mengalami situasi yang sama,
iaitu penyelesaian “aha!” terhadap masalah yang mereka hadapi. Bagi membentuk
teori gestalt, Kohler menjalankan dua
eksperimen dengan cimpanzi.
Eksperimen ‘Celik Akal’
Wolfgang
Kohler salah seorang ahli kognitif telah menjalankan dua eksperimen terhadap
cimpanzi dalam membentuk teori gestalt.
Eksperimen pertama, Kohler telah menempatkan seekor cimpenzi yang dalam
kelaparan di dalam sebuah sangkar. Di luar sangkar cimpanzi tersebut , diletakkan
beberapa batang buluh yang berlainan ukuran panjangnya beserta dengan sebiji
pisang yang tidak boleh di capai oleh cimpanzi tersebut.
Usaha
pertama yang di lakukan oleh cimpanzi tersebut ialah dengan melontar kayu pada
pisang. Kemudian cimpanzi tersebut mula sedar bahawa kayu yang ada boleh digunakan
untuk mencapai pisang tersebut. Cimpanzi pintar yang bernama sultan didapati
boleh menyambung dua batang kayu dalam usaha untuk menarik pisang ke kandang.
Akhirnya cimpanzi tersebut berjaya memperolehi pisang.
Eksperimen
Wolfgang Kohler yang kedua ialah dengan memasukkan seekor cimpanzi ke dalam
kandang dan pisang digantung di bumbung kandang yang tinggi. Beberapa buah
kotak diletakkan di atas lantai kandang tersebut. Cimpanzi memulakan usahanya
untuk mendapat sebiji pisang di atas bumbung yang tinggi dengan cara melompat
beberapa kali.
Malangnya
usaha ini tidak membantu cimpanzi tersebut untuk mendapatkan pisang itu.
Seterusnya cimpanzi tersebut memerhati sekeliling kandang dan secara tiba-tiba
cimpanzi tersebut mengheret satu demi satu kotak yang diletakkan oleh Kohler di
lantai kandang. Ia menyusun kotak-kotak tersebut secara bertindih-tindih
seperti tangga. Kemudian memanjat kotak-kotak tersebut, akhirnya usaha cimpanzi
itu berhasil. (Dr. Ragbir Kaur Joginder Singh, 2012)
Kohler
dan rakan-rakannya menyimpulkan bahawa kebolehan cimpanzi itu menyedari perkaitan
ini adalah kerana cimpanzi dapat menghayati dan mempergunakan keadaan dalam
sangkar itu secara menyeluruh. Mereka juga menyarankan bahawa kebolehan mental
(celik akal) yang serupa terdapat pada diri manusia. Kebolehan ini membolehkan
manusia mempelajari perkara-perkara yang baru. (Lee Shok Mee, 1996)
Menurut
Kohler lagi, proses celik akal tidak bergantung kepada pengalaman lalu dan
tidak berlaku sebagai pemindahan pembelajaran. Teori ini melihat kepada kebolehan
individu mengamati atau memahami sesuatu masalah secara tiba-tiba setelah
berjaya mengaitkan unsur-unsur yang relevan.
Apa Itu ‘Celik Akal’?
Celik akal ialah kebolehan mental
seseorang menyelesaikan masalah secara tiba-tiba. Ia adalah keupayaan mental
untuk menggabungkan unsur-unsur berlainan untuk membuat pertalian antaranya.
Celik akal juga mendorong manusia
membuat persepsi dan mengaitkan unsur-unsur dalam persekitaran.
(Dr.
Ragbir Kaur Joginder Singh, 2012)
Konsep celik akal ini perlu diaplikasikan
oleh guru-guru sewaktu proses pembelajaran dan pengajaran. Mereka perlu
mendorong murid-murid untuk berfikir secara divergen, konvergen, induktif,
deduktif, kreatif, kritis, dan menaakul dalam pengajaran dan pembelajaran.
Ciri-Ciri Pembelajaran Celik Akal
Ciri-ciri
pembelajaran celik akal ialah seperti berikut:
a) Penyelesaian
masalah berlaku secara mendadak atau tiba-tiba, idea-idea timbul semasa
memikirkan mengenai sesuatu isu.
b)
Soalan
dan ransangan yang sesuai boleh mendorong dalam proses ini. Justeru
itu, guru-guru harus mengemukakan contoh-contoh bersesuaian dan mudah difahami.
c) Maklumat
yang diterima oleh murid-murid harus bersistematik an mengikuti urutan kesinambungan yang padu.
d)
Amalan
membuat refleksi dan meta-kognisi dapat mencungkil fikiran dan celik akal para
murid.
e) Guru
tidak memberi terlalu banyak penerangan tetapi berperanan sebagai seorang
fasiltator, dan perlu menggalakkan pemikiran kritikal dan kreatif di dalam
bilik darjah.
Implikasi
Pembelajaran Kohler
Guru perlu:
a) Menggalakkan pelajar
menggunakan celik akal untuk menyelesaikan masalah pelajaran.
b)
Menyampaikan pengajaran
selangkah demi selangkah mengikut turutan yang sesuai.
c)
Membimbing pelajar
menyelesaikan masalah dengan teknik menyoal.
d) Menggunakan
contoh-contoh khusus yang berkaitan untuk membimbing pelajar supaya menggunakan
celik akal mereka demi mendapatkan kesimpulan.
e) Mengajar pengalaman
baru berdasarkan tahap kebolehan pelajar dan pengalaman mereka.
f) Membekalkan bahan-bahan
pelajaran yang lengkap supaya pelajar boleh menggunakan bahan tersebut dalam
menyelesaikan masalah.
Kesimpulan Teori Pembelajaran ‘Celik
Akal’ Kohler
Kesan dari ujian yang dijalankan,
teori pembelajaran ini menekankan bahawa proses kognitif perlu dititikberatkan
oleh guru-guru dan perlu diterapkan di sekolah bagi memudahkan murid-murid
mengingati perkara yang telah dipelajarinya. Melalui cara ini, mereka dapat
mengaplikasikan pelajaran dengan lebih baik dan berkebolehan berfikir secara
kritis dan kreatif.
Teori Pembelajaran Jean Piaget
Latar Belakang Jean Piaget
Teori
pembelajaran ini telah diperkenalkan oleh Jean Piaget (1896-1980), yang
merupakan seorang Swiss dan dikenali sebagai bapa psikologi kanak-kanak. (Dr. Ragbir Kaur Joginder Singh, 2012).
Paling istimewa sekali adalah kajian dan penyelidikannya turut dijalankan ke
atas ketiga-tiga orang anaknya sejak dilahirkan serta mengkaji perkembangan
kognitif mereka.
Beliau
juga telah bekerja dengan Binet untuk
membentuk ujian kecerdasan mental (ujian IQ). Beliau telah memerhatikan cara
kanak-kanak menjawab soalan untuk memahami cara pemikiran berkembang di
kalangan kanak-kanak. Justeru itu, Piaget mengemukakan teori perkembangan
kognitif kanak-kanak.
Teori Piaget
Berdasarkan
fakta Teori Piaget, sejak dari lahir kanak-kanak menguasai kemahiran dan
pengetahuan secara berperingkat bersama-sama dengan pertumbuhan fizikal.
Kanak-kanak membina struktur pemikiran atau ‘peta metal’, skema, dan konsep
yang berkaitan untuk memahami alam persekitaran mereka. Piaget turut menegaskan
bahawa struktur kognitif semakin lama menjadi lebih kompleks. Teori Piaget berasaskan
anggapan bahawa perkembangan kognitif manusia berlaku dalam peringkat turutan
yang ketara. (Lee Shok Mee, 1997)
i)
Peringkat-peringkat Perkembangan Kognitif
Piaget
Piaget
telah mengemukakan empat peringkat pekembangan kognitif yang utama, iaitu
sensori motor, praoperasi, operasi konkrit dan operasi formal. Semua
kanak-kanak mesti melalui kempat-empat peringkat inidalam urutan yang sama akan
tetapi kadar masa yang diambil untuk mencapai setiap peringkat mungkin
berbeza-beza di antara mereka.
Menurutnya,
perkembangan pemikiran kanak-kanak dibahagikan kepada empat peringkat seperti
berikut:
Peringkat
|
Umur
|
Ciri-Ciri
|
Sensori Motor
|
0-2 tahun
|
·
Dapat
membezakan diri dan orang lain.
·
Boleh
meniru dan dapat mengingat sesuatu.
·
Sedar
bahawa sesuatu objek masih wujud walaupun telah disembunyikan.
·
Bersifat
egosentrik, kehendaknya alah yang paling penting sekali dan mesti dilayani
dengan serta merta.
·
Belajar
melalui asimilasi dan akomodasi.
·
Rasa
selamat dibahu ibu.
|
Pra-Operasi
|
2-7 tahun
|
·
Memahami
persekitaran melalui interaksi.
·
Mula
berfikir dalam bentuk simbolik
·
Dapat
menggunakan bahasa secara perlahan.
·
Memerlukan
bahan maujud untuk melihat dan menyentuh.
·
Boleh
membuat klasifikasi mudah.
|
Operasi Konkrit
|
7-11 tahun
|
·
Lebih
menggunakan fikiran akomodasi daripada asimilasi.
·
Dapat
menyelesaikan masalah konkrit.
·
Memahami
konsep pengekalan dan dapat membuat klasifikasi.
·
Mula
menggunakan logik untuk memahami pengalaman
fizikal.
|
Operasi Formal
|
11 ke atas
|
·
Tidak
perlu objek konkrit untuk memahami sesuatu.
·
Boleh
menyelesaikan masalah abstrak dengan menggunakan logik dan rasional.
·
Membuat
keputusan yang bijak.
·
Berupaya
untuk berfikir secara deduktif dan membuat hipotesis.
·
Mula
menyoal diri tentang aspek kerohanian.
·
Berfikir
secara dewasa.
|
Jadual 1.0: Empat peringkat Perkembangan
Kognitif Piaget
ii)
Empat konsep Piaget
Piaget
telah mengemukakan empat konsep berkaitan dengan proses pembelajaran iaitu
skema, asimilasi, akomodasi, dan adaptasi.
a)
Skema:
-
Merupakan
struktur mental yang digunakan untuk menyusun maklumat dan pengalaman yang
diperolehi daripada pesekitaranya.
-
Struktur mental berubah secara dinamik dan akan
menyesuaikan diri kepada mental dan pembelajaran yang diterima.
b)
Asimilasi:
- Merupakan proses kognitif yang mengintegrasikan maklumat dan pengalaman baru
dalam skema kognitif sedia ada.
- skema kognitif akan
berkembang dengan meningkatkan pengalaman baru, tetapi struktur asasnya tidak
berubah.
- Asimilasi cuba
menempatkan konsep-konsep baru dalam dengan bantuan skema struktur kognitif
yang yang tetap ada.
c)
Akomodasi:
- Proses mengubah Stuktur skema yang sedia ada untuk
menyesuaikan kefahaman dengan input @ konsep baru.
- Individu akan cuba mengasimilasikan kefahaman baru
kepada sedia ada apabila menghadapi sesuatu pengalaman baru.
d)
Adaptasi:
- Keadaan dimana struktur skema kognitif membuat
perubahan sehingga mencapai tahap keseimbangan di antara asimilasi dan
akomodasi dengan persekitaran.
- Keadaan stabil berlaku apabila kanak-kanak dapat
mengaplikasikan apa yang difahami dan dan dipelajari dalam persekitaran mereka.
iii)
Aplikasi
Prinsip-Prinsip Piaget Dalam Bilik Darjah
a)
Susun
Atur Kurikulum
- Isi pelajaran disusun secara berperingkat dari mudah
ke susah dan dari konkrit ke abstrak. Contohnya dalam matapelajaran matematik,
murid-murid (prasekolah) belajar operasi matematik daripada nombor 1 digit
kepada 2 digit.
-
contoh konkrit ke abstrak: waktu-jam, jarak dan jisim.
- Selepas belajar konsep asas, baru diperkenalkan kepada
konsep penyelesaian masalah.
b)
Bahan
Sokongan Dan Alat Bantu Pengajaran Dan Pembelajaran
-
Didedahkan kepada bahan bantu mengajar yang terdiri
daripada objek besar yang senang dilihat dan dimanipulasikan.
-
Pelbagai jenis alat bantu mengajar dan ransangan
diperlukan.
- Bahan maujud yang digunakan amat berkesan bagi
meningkatkan penaakulan kanak-kanak.
c)
Contoh-Contoh
Konkrit
- Melalui analogi serta perbandingan untuk memudahkan
pemahaman murid pada tahap ini.
d)
Isi
Pelajaran
- Perlu selaras dengan perkembangan kognitif
murid-murid.
- Setiap isi tajuk perlu disusun dan dipertingkatkan
aras kesukarannya.
- Menyampaikan tajuk yang berada dekat dengan pengalaman
dan pengetahuan lepas serta menyediakan peluang untuk menikmati pengalaman baru
untuk murid-murid.
e)
Mata
Pelajaran Yang Pelbagai
- didedahkan kepada ransangan kreatif seperti:
i) seni visual
ii) Tayangan
video
- Aktiviti ko-kurikulum dirancang untuk dirangkaikan kepada
perkembangan kognitif murid-murid.
-
Contoh: Muzik, tarian (mempengaruhi murid-murid secara
positif)
f)
Suasana
Sosial
-
Memastikan suasana bilik darjah sesuai dan kondusif
untuk pembelajaran kanak-kanak.
-
Menggalakkan suasana persekitaran bilik darjah hidup
dengan menukar tema bilik darjah setiap minggu untuk memaparkan sebuah lautan
atau kawasan perhutanan.
Kesimpulan Teori Pembelajaran Piaget
Piaget dalam teori
pembelajarannya menerangkan di dalam Perkembangan Kognitif kanak-kanak, ianya
melibatkan peringkat deria motor (0-2 tahun), peringkat Pra Operasi ( 2-7 tahun), peringkat Opeasi Konkrit (7-12 tahun), peringkat Operasi Formal (selepas 12 tahun) dan
menekankan 5 konsep asas iaitu
skema, asimilasi, akomodasi, adaptasi.
Ringkasan Teori Pembelajaran Kohler dan
Piaget
Tokoh
|
Implikasi
|
|
Kohler
|
•
Persepsi berkaitan
unsur di persekitaran: Celik Akal
•
Pembelajaran ialah
perubahan bentuk pemikiran iaitu struktur kognitif.
|
•
Menggalakkan
pelajar menggunakan celik akal dalam menyelesaikan masalah.
|
Piaget
|
Perkembangan
Kognitif Kanak-kanak melibatkan:
•
Peringkat deria
motor (0-2 tahun)
•
Peringkat Pra
Operasi ( 2-7 tahun)
•
Peringkat Opeasi
Konkrit (7-12 tahun)
•
Peringkat Operasi
Formal (slps 12 tahun)
5 konsep asas:
•
skema
•
Asimilasi
•
Akomodasi
•
adaptasi
|
Isi pembelajaran dikembangkan:
•
Mengikut peringkat
perkembangan kanak-kanak.
•
Konkrit kepada
absrak
•
Pengalman sedia
ada/ baru
•
Memupuk motivasi
instik dan menggalakkkan pelajar melibatkan diri secara aktif dalam
pembelajaran demi menggerakkan proses asimilasi dan akomodasi.
|
No comments:
Post a Comment